Gorzowski Rynek Hurtowy S.A.

strona główna


18 lip
2021

Kiszone czy kwaszone?

Większość z nas kupując ogórki czy kapustę nie zwraca uwagi, czy są one kiszone czy kwaszone. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ w różnych częściach naszego kraju oba te słowa znaczą to samo. Co jednak jest oczywiste dla konsumentów, dla producentów żywności już niekoniecznie. Niektórzy z nich wykorzystują tę lukę i sprzedają produkty, których świadomie być może byśmy nie wybrali.

Pod względem technologicznym kiszenie i kwaszenie to odrębne procesy. Poddaje się im właściwie wszystkie warzywa, z czego najbardziej popularne są ogórki oraz kapusta.

Kiszenie to inaczej proces fermentacji mlekowej. Przeprowadzają go bakterie kwasu mlekowego. Ich działanie polega na rozkładzie cukrów obecnych w warzywach do kwasu mlekowego oraz niewielkich ilości kwasu octowego i etanolu. Powstały kwas mlekowy powoduje obniżenie pH roztworu (czyli zalewy) do wartości około 4,5. W takich warunkach nie rozwijają się już bakterie gnilne powodujące psucie się żywności, dlatego kiszenie jest jedną z metod konserwacji żywności, w dodatku całkowicie naturalną.

Kwaszenie można potocznie nazwać sztucznie wywołanym kiszeniem. Producenci mają na celu uzyskanie efektu w krótkim czasie, jak najniższym kosztem, dlatego zamiast poddawać warzywa działaniu bakterii zalewają je roztworami kwasów: octowego, mlekowego czy sorbowego. Tak wytworzone produkty łatwo jest odróżnić od ukiszonych naturalnie, ponieważ różnią się one smakiem, konsystencją oraz kolorem. W warzywach kwaszonych wyraźnie odczuwalny jest smak i sapach octowy, są one białe, miękkie i mało elastyczne.

Produkty kiszone natomiast mają przyjemnie kwaśny smak, delikatny zapach, naturalny kolor oraz są twarde i chrupiące.

Spożywanie kiszonek jest dużo korzystniejsze dla naszego zdrowia. Zawierają one dużo cennych witamin, wpływają korzystnie na proces trawienia i odporność. Są również źródłem bakterii probiotycznych.

czytaj więcej


03 lip
2021

Urodzinowy poczęstunek

Z okazji 764. urodzin miasta Gorzowski Rynek Hurtowy oraz Zespół Szkół Gastronomicznych przygotowały dla gorzowian owocowy poczęstunek; energetyczne wsparcie dla uczestników piątkowego koncertu Majki Jeżowskiej.

To już kolejna propozycja Gorzowskiego Rynku Hurtowego, który wraz z Urzędem Miasta i Zespołem Szkół Gastronomicznych promuje zdrowe odżywianie, z surowców pochodzących od lokalnych producentów i dostawców. Ma to związek z ogłoszonym przez ONZ Rokiem Owoców i Warzyw.

Na upały najlepszy jest chłodnik, a kanapka może być zdrowa i kolorowa. W połowie czerwca mogli się o tym przekonać przyjeżdżający autobusem na przystanek przy Łaźni Miejskiej, kierowcy gorzowskiego MZK. Chłodnik i kanapki przygotowali dla nich uczniowie Zespołu Szkół Gastronomicznych pod opieką swoich nauczycieli. Z poczęstunku skorzystali także pasażerowie ich autobusów.

W Dniu Matki do rąk gorzowskich mam trafiły warzywne kanapki. W ich produkcję zaangażowali się uczniowie „gastronomika”, a o składniki do ich przygotowania zadbali pracownicy Gorzowskiego Rynku Hurtowego. 

Chcemy, by nawyk spożywania świeżych warzyw i owoców był elementem diety jak największych grupy gorzowian, a przy okazji przypominamy o tym, że na ryneczku przy Jerzego mamy największy wybór zdrowych produktów od lokalnych producentów - podkreśliła prezes GRH Agata Dusińska.

czytaj więcej


22 cze
2021

Nowe życie "pchlego targu"

Gorzowski Rynek Hurtowy rozszerza działalność „pchlego targu”, gdzie można nabyć lub wymienić różne towary oraz produkty, głównie używane lub sprzedawane po niskich cenach.

„Pchli targ” dotychczas funkcjonował tylko na małej powierzchni w poniedziałki, środy i piątki. Od 26 czerwca na CAŁYM placu targowym między ulicą Woskową a Targową będzie możliwość sprzedania/kupienia rzeczy używanych W KAŻDĄ SOBOTĘ, od godziny 7.00 do 14.00!

Zainteresowanym sprzedażą „na ryneczku GRH” oferujemy bardzo atrakcyjne ceny wynajmu powierzchni wystawienniczej, chętnie też odpowiemy na wszystkie pytania (mail grh@grh.pl tel. 95 720 60 28).

Zapraszamy poszukujących dobrej jakości rzeczy używanych, cenowych okazji, kolekcjonerów; tylko u nas bezpłatny parking, a sobota to idealny dzień na zakupy.

Do zobaczenia na „pchlim targu” GRH!!!

czytaj więcej


15 cze
2021

Chłodnik dla kierowców MZK

Na upały najlepszy jest chłodnik, a kanapka może być zdrowa i kolorowa. We wtorek (15 czerwca) mogli się o tym przekonać, przyjeżdżający autobusem na przystanek przy Łaźni Miejskiej, kierowcy gorzowskiego MZK. Chłodnik i zdrowe kanapki przygotowali dla nich uczniowie Zespołu Szkół Gastronomicznych pod opieką swoich nauczycieli. Z poczęstunku skorzystali także pasażerowie ich autobusów.

- Obiecaliśmy co najmniej jedną „zdrową” akcję miesięcznie. Były już m.in. bukiety owocowo-warzywne, kanapki dla mam na Dzień Matki, a teraz przyszedł czas na wsparcie kierowców komunikacji miejskiej, aby wozili nas zdrowi, wypoczęci, po smacznym i pełnowartościowym posiłku – powiedziała prezes GRH Agata Dusińska.

We wtorkowe południe każdy kierowca, który na swej trasie miał przystanek „przy łaźni”, tj. między innymi kierowcy autobusów linii 107, 122, 124, 125 i 126 został poczęstowany przez uczniów „gastronomika” zupą z botwinki, kanapką z warzywami oraz owocem. Przy okazji z kunsztem przyszłych kucharzy mogli się zapoznać pasażerowi ich autobusów oraz przechodzący w pobliżu tego przystanku mieszkańcy Gorzowa.

To już kolejna propozycja Gorzowskiego Rynku Hurtowego, który wraz z Urzędem Miasta i Zespołem Szkół Gastronomicznych, a tym razem i z Miejskim Zakładem Komunikacji, promuje zdrowe odżywianie, z surowców pochodzących od lokalnych producentów i dostawców, w związku z Rokiem Owoców i Warzyw.

czytaj więcej


07 cze
2021

Chcemy jeść więcej owoców i warzyw

Jak wynika z badań Kantar, ponad jedna trzecia badanych chciałaby spożywać częściej świeże warzywa i owoce. Pamiętajmy, że późna wiosna i lato to czas kiedy najłatwiej nam zmienić sposób odżywiania na bogatszy w sezonowe owoce i warzywa.

„Pytaliśmy, czy Polacy chcą zmienić sposób odżywania? Owoce i warzywa znalazły się na czele listy produktów, których Polacy chcą jeść więcej. 38% badanych chciałoby spożywać więcej owoców, natomiast 37% warzyw. Dla 16% dobrym pomysłem byłoby częstsze spożywanie soków owocowych i warzywnych, a 9% skłania się ku przetworom” - mówi Agata Zadrożna, ekspertka Kantar Public.

Mniejszy odsetek wymienia potrzebę zwiększenia produktów zawierających złożone węglowodany oraz roślinne zamienniki mięsa i nabiału (6%), natomiast 5% potrzebuje więcej mięsa oraz przetworów mięsnych. Dwóch na pięciu Polaków (40%) deklaruje, że nie chce zmieniać swoich nawyków żywieniowych.

„Przed nami czas coraz lepszej dostępność świeżych produktów. Przed nami czerwiec, kiedy to zaprosimy na plantacje i damy możliwość pokazania dzieciom jak uprawiane są owoce jagodowe. Wszyscy będą mogli spróbowania, jak samodzielnie zbiera się owoce” - mówi Andrzej Krupiński, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej, plantator i producent.

„Wiosna i lato to czas na budowanie swojej odporności. Dlaczego? To pora roku gdy mamy najwięcej świeżych, kolorowych warzyw i owoców. To właśnie one dostarczają silnych antyoksydantów i stymulują nasz układ odpornościowy do walki z infekcjami. W tym czasie do woli sięgaj po owoce jagodowe, truskawki, borówki, porzeczki, jeżyny, jagodę kamczacką. Rotuj je w zależności od sezonu, by w pełni wykorzystać ich potencjał” - dodaje Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk kliniczny, „Z kaloriami na pieńku”.

„Polskie owoce jagodowe nie mają sobie równych pod względem wartości odżywczych. Lokalne, świeże, aromatyczne, pyszne, stanowią skoncentrowane źródło witamin, składników mineralnych i przede wszystkim związków aktywnych, takich jak polifenole. Substancje zawarte w tych superowocach, mają udokumentowany naukowo, korzystny wpływ na zdrowie. Spożywając owoce jagodowe regularnie, działamy dietoprofilaktycznie. W najlepszy sposób inwestujemy w zdrowie własne i najbliższych” - mówi z kolei dr Justyna Bylinowska, redaktor naczelna portalu Dietetycy.org.pl.

Czas na polskie super owoce. Sezon otworzyły truskawki, ulubiony owoc Polaków i najbardziej wyczekiwany owoc sezonowy.

Źródło informacji: PolskieSuperowoce.pl

Badania sfinansowano ze środków Fundusz Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

czytaj więcej